Nasze przedszkole po remoncie

Wraz z wiekiem, rozwojem dzieci czy też etapem pracy grupy zmieniają się potrzeby i zainteresowania. Zmiany te powinny zawsze odzwierciedlać się w aranżacji sali przedszkolnej.

Ważne jest, aby przestrzeń była bezpieczna, przytulna, kojarzyła się z domem, równocześnie była tak oznaczona i uporządkowana, by sprzyjała orientacji i samodzielności.

W okresie wakacji podjęte zostały prace remontowe. Sale zostały odmalowane, wyposażone w tablice korkową i tablicę magnetyczną umieszczoną na poziome dostępnym dla dzieci by to one mogły samodzielne z nich korzystać. Sprzęt i zabawki dostosowane do potrzeb rozwojowych dzieci są również umaszczone na tzw. wyciągnę cie ręki dziecka. Dzięki temu młodsze dzieci, które  potrzebują przestrzeni do spontanicznego ruchu, swobodnego dostępu do materiałów naturalnych i plastycznych, miejsc w przestrzeni do zabawy i odpoczynku mają to zapewnione. Natomiast  starsze przedszkolaki, które lubią wspólnie bawić się i pogłębiać zabawy tematyczne, powinny mieć większą  przestrzeń do zabawy. Konstruując skomplikowane i precyzyjne budowle, potrzebują wolnej przestrzeni do ekspozycji oraz różnorodnych klocków i materiałów. Potrzebują także swobodnego dostępu do atrakcyjnych materiałów wprowadzających w symbole matematyczne oraz czytanie i pisanie. Rozbudowana strefa działań plastycznych rozwija kreatywność dzieci i ich umiejętności manualne. Starsze dzieci chętnie też grają w różne gry planszowe.

Dla dzieci zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…). Dz.U. z 2017 r., poz. 356 , w każdej sal znajdować będą się kącki tematyczne : czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny (plastyczny), przyrodniczy, umysłowy, kuchenny.

Ważną sprawą są dekoracje na oknach w przedszkolu. Zbyt dużo różnych dekoracji może powodować problemy ze skupieniem się dzieci – wielokolorowe wzory to dodatkowe bodźce dla dzieci. Narażone na zbyt dużą ich ilość mogą poczuć się rozkojarzone i mniej efektywnie uczestniczyć w zajęciach oraz zmniejszają dostęp do światła słonecznego – jeśli na oknach pojawia się wzory o dużych rozmiarach wykonane z grubego kartonu – ilość światła słonecznego docierającego do przedszkolnej sali może być o wiele mniejsza. To przekłada się zarówno na efektywność pracy nauczycieli, jak i dzieci.

Prekursorką myśli o tym, jak ważne jest dostosowanie przestrzeni do możliwości i potrzeb dzieci była Maria Montessori. To ona przekonywała jak istotne jest to, by dziecko miało ono nieograniczony dostęp do wszystkich szafek i półek wokół siebie. Wszelkie zabawki i przedmioty miały swoje miejsce w koszach czy pudełkach i były poustawiane w dostępnych dla dziecka miejscach, tak, żeby swobodnie mogło wyciągać i chować rzeczy, których akurat potrzebuje. Ten trend jest mocno widoczny  po remoncie w aranżacjach sal w naszym przedszkolu.

Zapraszamy do galerii.